Linja-auton penkki

Kaavoituksen harjoittelu, kohteena linja-auton penkki. Samalla ensimmäinen ihan oikea asiakastyö, jännittävää.

Työ alkaa kuvaamalla kohde. Kuviahan tuli otettua huomattavasti enemmän kuin mitä tähän laitan. Joka kulmasta ja joka purkuvaiheesta otettin kuvat, jotta varmsti muistaa mikä irtosi mistäkin ja osaa sitten toistaa saman takapesin kun valmistaa uuden päällisen. 

Hieman tämäntapaisen työn olin jo aiemmin itsekseni tehnyt, vaihdoin miesystäväni autoon istuimien päälliset. (Ihan luvan kanssa)  Jännittävää nähdä kuinka homma olisi pitänyt tehdä.

Tässä siis kuva bussin istuimen selkänojasta. Sen verran oli työtä meitä varten helpotettu, että asiakas ja bussin omistaja oli jo penkit irroittanut.

Jos olet kuin minä, ja huomaat usein pohtivasi miten kaikki on tehty, ja mitä missäkin on sisällä, voisi verhoilu olla sinunkin juttusi. Innostun kovasti kun näen mitä kankaan alta löytyy. Ainahan se ei ole mitään miellyttävää, varsinkaan vanhoissa tavaroissa.. Mutta tavallaan se on kuin aarteen metsästystä. 😅

Joka tapauksessa, tältä linja-auton penkki siis näyttää kun kangasta ei ole. Muotoon puristettua vaahtomuovia, vaneria ja rautaputkia. Emme tähän selkänojaan tehneet pehmustuksille mitään, ne olivat hyvässä kunnossa ja saivat jäädä sellaisenaan uuden päällisen alle.


Sitten kaavoittamaan. Tällainen kaavoitustapa oli minulle ihan uusi. Vaatteita varten kun kaava tehdään  aina mittojen mukaan paperille, joskus kai muotillaan nukelle, mutta se on enemmän pukuompelijan juttu, vaatturina olen aina tehnyt vain mitoilla paperille. Joten oli hauskaa miten voi suoraan kohteeseen neulata lakanakangasta, ja muotoilla sen halutun näköiseksi. 

Ensin siis piirretiin penkin vaahtomuoviin saumojen paikat, sen jälkeen alettiin muotoilemaan kangasta istuvaksi penkin päälle, yimääräiset leikattiin piirrettyjä viivoja pitkin ja tadaa, meillä on ensimmäinen kaava pala.

Penkin etupala jatkuu niskatyynyn yli taakse, ja vasta takaosassa tulee taka ja etukappaleen sauma.
Samalla tavalla kaavoitetaan sivut ja takaosa.

Kun kaikki palat on kaavoitettu, leikataan kankaat. Koska kyseessä on myös harjoitus, emme heti leikanneet asiakkaan kankaita (eikä niitä kyllä oltu vielä tässä vaiheessa varmaski valittukaan), vaan käytimme koulun harjotuskankaita. Samalla pohdittiin, että olisipa maailman hassuin bussi jos joka penkki olisi eriväinen.

Koska kaavoituksessa voi tulla pieniä eroja puolien välille, tehdään kaavoille pakotus, jossa valitaan kumpi puoli on kauniimpi ja toinen puoli yksinkertaisesti muotoillaan samanlaiseksi. Siksi tässä kuvassa etukappale on kankaalla kaksinkerroin. 

 

Sellainen tuli ensimmäisestä kaavoitusharjoituksesta. Mutta tämähän on vain alkua, koska seuraavaksi tulee..


..istuin osa. Eli sama homma tehdään tälle kuin tehtiin selkänojallekin.
kaavoitetaan
                                                                    joka puolelta
Ja ommellaan uusi päällinen.

Kun asiakas oli valinnut kankaan, päästiin tekemään vielä yhdet päälliset. Koska, penkkejä tässä minibussissa on 8 ja vielä kuljettajan, tehtiin homma ryhmätyönä. Tein siis yhdessä toisen opiskelijan kanssa yhdessä kaikki kahdeksan selkänojaa. Meidän pieni linja-auto tehdas teki hienona liukutyönä koko homman. Ensin leikattiin kaikki kangaskaavoista pahviset, sen jälkeen kaikkien kahdeksan penkin kankaat. Toisin kuin harjotuksissa, oikeisiin penkkeihin päätettiin tehdä keinonahkaiset sivupalat.

Keinonahka oli asiakkaan oma, joten sivuun merkittiin tarkkaan kuinka paljon kangasta olimme käyttäneet.

Jälkiviisaana, olisi ollut hyvä merkitä saumanvarat jo kaavoihin, nyt työ oli melko hidasta kun jokainen kaava piti kankaalle piirtää mitan kanssa. 

Tässä kuvat valmiista selkänojista. Melko tyylikkäät vaikka itse sanonkin.


 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tervetuloa Blogiini!