Työssäoppiminen

 Kohti työssäoppimista. Koska pandemia valtaa edelleen maailmaa ja tekee kaikesta mahdollisimman vaikeaa, on meidän opiskelijoidenkin mukauduttava koululla tehtyihin muutoksiin. Tästä syystä on koululla rajoitettu oppilaiden määrää, ja omalla kohdallani se tarkoittaa, etä aikaistan työssäoppimisen jaksoani. Alun perin olin ajatellut kesän jälkeen, mutta koska yksi näyttö on jo takana riittä rohkeus lähteä oppimaan työhön.
Sain ihan mahtavan harjoittelupaikan Grips Garagelta, he erikoistuvat vanhoihin englantilaisiin autoihin. Hieman jännittää, mutta pelkästään hyvällä tavalla. Saa nähdä millaisia projekteja pääsen siellä tekemään. Kirjaan kyllä kaiken tänne. 😉 

Kolme päivää takana, ja ihan mukavaa on ollut. Aluksi todella jännittävää ikäänkuin pyöriä toisen tilassa ja jaloissa,mutta kaikki ovat olleet todella mukavia.  Ihan huikeita töitä kaikilla työn alla. Ihan kauhistuttaa, mutta oppimaanhan tässä on tultu.

Hommakseni sain kahdeksan ruokapöydän tuolin verhoilun. Tottakai unohdin ottaa kuvat ennenkuin purin tuolit, onneksi vasta kaksi purettu, otetaan kuvia sitten niistä toisista. 😅
 

Tässäpä minä pakerran.
Kankaana musta keinonahka, joka onkin melkko jäykkää työstettävää, ihan uusi kokemus minulle, joka olen aiemmin  tehnyt töitä vain vaatetusnahan kanssa. Kädet on aika kovilla ja hartiat korvissa, ergonomiaa siis parhaillaan.


.... 6 viikkoa myöhemmin

Aika juoksee kun on mukavaa, sanotaan. Ja sitä on todellakin ollut. Vaikka alkuun jännitti, niin olen todella nauttinut ajastani Grips Garagen mailmassa. Ihania ihmisia ja ihania autoja.

Mitäpä olen siis niin kovasti touhunnut, etten teillekään ole siitä kerennyt kertomaan. Vaikka ja mitä.

Tuoleja oli siis kokonaisuudessaan kahdeksan, eli työtavat ja materiaali tulivat hyvin tutuiksi. Ja asiakas oli tyytyväinen, se on aina se isoin kiitos.
 
tuolit ennen käsittelyä

uusien pehmusteiden liimaus

pehmustetta

valmis tuoli


























Pääsin seuraamaan sisäkaton vaihtoa Mersuun. Note to self: kun puhdistaa vanhaa materiaalia kato pahvista essu olisi POP!
Vanha materiaali irstosi ihan vain vetämällä ja kiskomalla, mutta jäljelle jäi sellainen vanhan liiman ja vaahtomuovin seos, joka voi kuulemma joksu olla ällön tahmea. Nyt ei ollut, vaan lähti karhealla sienellä todella kivasti irti ja siirtyi paidan etumukseen kiinni. 😂 Tämän rapsuttelu oli kuin siklaaminen, oudon terapeuttista homma.

Uusi materiaali liimattiin kiinni ja todellinen jännitys alkoi kun uudeksi tehtyä kattoa alettiin änkemään takaisin auton sisään. Vaarana oli taittumisen lisäksi sotkeentuminen ihan mihin tahansa osumalla. Tässä onneksi onnistuttiin ilman haavereita.

puhtaaksi rapsuteltu kattopahvi

uudella kankaalla verhoiltu kattopahvi














Seuraavana hommana oli uudelleen verhoilla oven reunapalikat. Tässä kohtaa puuttuu ammati terminologia, joten selitän osan näin: se on se kohta jossa leputellaan kyynerpäätä tai roikutellaan kättä "luu ulkona" tyyppisesti jos ikkuna on auki. 😅 Koska kuvat kertovat enemmän kuin minä osaan, tässä tulee.

toinen "kalikka" purettuna kankaan päällä

ja valmiit palat













 
Sitten oli mattohommia. Hommahan on yksinkertaisuudessaan niin, että uudelle matolle piirretään vanhaa hyväksi käyttäen maton muoto, leikataan irti ja kantataan. Ei paha. Ja olenhan minä kantannut jos millaista rättiä ja juttua ennenkin, mutta maton kanttaaminen ei ollut ihan niin yksinkertainen. Matto on kuminen ja nukka melko korkea, materiaali on jäykkää käsitellä ja jos pöydällä on koneen takan mitään ylimääräistä on sata prosenttisen varmaa, että mattoa ommellessa ne tavarat löytyvät lattialta. 

Matto kantataan nahkalla, tai keinonahkalla tässä tapauksessa. Leikataan suikaletta ja jos tarpeen tehdään ohennuksia, että saadaan nauha jatkumaan koko kappaleen ympäri. Koska oli ensimmäinen matto ja mattoveitsen kanssa leikkiminen on toistaiseksi hieman arveluttanut, teki mentori minulle ohennukset jatkopaloja varten. Katselin haukkana vieressä, ja aion sitä kyllä vielä jossain vaiheessa itsekin kokeilla.
 
Toinen jännä juttu oli maton kanttauksessa kulmien teko, kaikki ompelua joskus kokeilleet, ovat vetäneet kanttinauhaa pannulappujen reunaan, ja sillä periaatteella olisin asiaan vihkiytymätön minäkin lähtenyt hommaa tekemään. Juu ei, kulmiin tehdään pienet rutut, tai kulmat joiden avulla kulma sitten helpommin kääntyy oikeaan asentoon. Tästä tein pieniä harjoituksia ennenkuin aloin oikeaa mattoa ompelemaan. 

Kun ensimmäinen kierros oli ommeltu ja nauhojen päät yhdistetty taas ensin ohentamalla ja sitten toisiinsa liimamalla, liimattiin nauha kiristäen koko matkalta takapuolelle. Tämä siksi, että päällitikkaaminen on huomattavasti helpompaa, jos ei enään tarvitse kiskoa ja kiristellä nauhaa samalla kun tikkaa sitä kiinni. Tässä vaiheessa oli sormet aika kovilla kun ihan tosissaan sitä saa kiskoa ettei jäisi inhottavia pusseja kantin reunaan. Kun liimat oli kuivunut, ommeltiin päällitikkaus ja ohennettiin ylimääräiset nauhan saumavarat pois maton nurjalta puolelta.

matto leikattuna ja nauha valmiina

kulmien harjoittelua

kulma käännettynä ja liimattuna

nauha ommeltuna kiinni yhdeltä reunalta



Valmis matto

ja tottakai toiseen jalkatilaan oma matto

 
 


Harjoittelu paikalla on työnalla ihastuttava vuoden 1934 Chevrolet, johon tehdään koko sisusta, jo silloin kun aloitin Gripsillä harjoittelu jakson oli puhetta mentorin kanssa että sitä olisi mukava päästä yhdessä tekemään. Mentori on sen etupenkkiä jo hieman aloitellut, mutta itse olen tähän asti ollut vain katseluoppilaana. Mutta nyt sain hieman tunkea omiakin sormia chenille laatikkoon ja tehdä takapenkin käsinojiin uudet verhoilut. 😍 Sinänsä yksinkertainen homma, mutta terenauha hieman pisti vastaan, eikä alkuun halunnut asettua paikoilleen nätisti. Tästäkin vaikeudesta päästiin yli kun voimisteltiin taas sormien lihakset kuntoon. Sen olen kyllä näissä hommissa huomannut (tai tiesinhän se jo ennestäänkin), että sormivoimia mulla ei ole. Pitää ostaa sellainen sormijumppa juttu jota puristelemalla saan sormien muskelit kasvatettua. 😅

vanha päällinen


vanha päällinen toiselta puolelta

kankaiden leikkuu

terenauhan ompelua

valmis käsinoja, ilman puupalaa

 



































Istuimen sivupalojen vaihto ja traktorin penkin uusi päällinen, olivat seuraavia kohteita harjoittelijan elämässä. Pakettiauton kuskin penkistä oli niin oven puoleinen reuna kulunut puhki kovassa käytössä. Asiakkaan toiveena oli "jokin harmaa nahka" joten sitähän sitten laitettiin. Hieno tuli. Haastavaa oli saada rautatankojen päät pujoteltua takaisin istuimeen. Siinä tarvittiin taas sormiin lisävoimaa, onneksi mentorin sormista sitä löytyy.
 
Traktorin penkki olikin kokenut vähän enemmän elämää, eikä istuimessa ollut enää edes pehmusteita jäljellä. Sen sai siis köytännössä tehdä kokonaan uudestaan. 
 
 
vanha istuimen verhoilu

uusi verhoilu

hieman uutta vaahtomuovia sekaan

ja kangas paikoilleen

 


























traktorin penkki, on varmasti alkuperäinen verhoilu     


ensimmäinen kerros vaahtomuovia

toinen kerros vaahtomuovia

päälle vielä senttinen kerros

uuden verhoilun liimaus

ja tadaa! Kuin uusi.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Operaatio Marcos, ja sen matot...
Materiaali tilattu pikana englannista torstaina, pitäisi tulla perjantaina ja seuraava viikko tehdään kimpassa mattoja. Perjantai tuli..ei mattoja. Maanantai tuli... ei mattoja.Maalattin aurinkolipat odottaessa. Tiistai tuli... ei mattoja. Kiiloteltiin listoja odoteltaessa ja käytiin koeajamassa uudet turvavyöt jaguariin. Keskiviikkona enkä torstaina päässyt harjoittelu paikalle ja olin aivan varma, että nyt mentori on saanut koko homman tehtyä enkä päässyt mukaan ollenkaan. Oikein harmitti istua torstaina koneella ja kuunnella kangas koulutusta. Mentorilta tuli lohduttava viesti: ei mattoja. 😅 
Perjantai taas, sehän tulee joka viikko. Mattojen materiaali ei vieläkään paikalla joten sekoiteltiin nahkamaaleja ja korjattiin kuskin penkin pieni kauneusvirhe. Harjoittelin ympyrän kanttaamista. Matotkin saapuivat viimein hieman vaille kaksi iltapäivällä. Sota suunnitelma mentorin kanssa on seuraavanlainen: koska hän on seuraavat kaksi viikkoa lomalla, saan minä tulla halutessani tekemään mattojen leikkuun ja kanttauksen itsenäisesti sillä aikaa. Kaksi mattoa tehneenä olenhan jo mestari. 😁 Käytämme siis päivän loput kaksi tuntia siihen, että käymme läpi mitä ensi viikolla tulen tekemään. Ihan huikeaa, että muhun näin luotetaan. 

Itsenäisesti siis vietin Gripsillä kaksi päivää, leikkasin ja kanttasin matot ohjeistuksen mukaisesti. Keskiviikkona pääsin johtajan mukana vierailemaan Turun verhoomossa, jossa työskentelee ihan oikea verhoilija mestari. Todella mukavaa päästä näkemään heidänkin paja, harmi vain ettei siellä harjoittelussa oleva opiskelija päässyt olemaan paikalla, toivottavasti tulevat tekemään vastavierailun vielä sinä aikana kun olen itsekin paikalla. 
En nyt hirveästi lähde kuvailemaan mattojen tekoa, työtavat oli samat kuin niissä aiemmin tehdyissä. Tällä kertaa tein ohennukset itse jatkopaloihin ja liitoskohtiin. Hieman jännitti tarvitaanko laastaria, voin ylpeänä kertoa että ei tarvittu. Ja sitten kuvia, niitähän te haluatte nähdä.

maalaus korjaus, arvatkaa mikä kohta korjattin

ympyrä kantti harjoitus

maton leikkuu

jatkopalan ohennus

valmiit jalkatilan matot

kaikki matot

kaikki matot toisesta kulmasta
















































Sellaista tähän mennessä siis. Jatkossa yritän pysyä vähän paremmin ajan tasalla tässä blogihommassa. Nyt viikon verran ihan koululla oloa ja siellä jotain harjoituksia, ehkä hieman hiplaan cadillacin penkkejä toisen oppilaan apuna, katsoo mitä mulle keksitään. Garagen merkeissä sitten taas viikon päästä ja mattojen asennusta edessä.

Pahoittelut kuvien kummallisesta asettelusta, eivät haluan mennä minun tahtoni mukaan. 😠
 

Täällä taas.  Ja mattojen asennusta edessä. On muuten hajut kohdillaan kun ryömii auton jalkatilaan liimaa levittämään. 😅 Mattojen asennus sinänsä on ihan simppeli juttu, kunhan muistaa missä järjestyksessä mikin matto liimataan paikoilleen. 




Matto hommien jälkeen saimme ihan pienen auton työn alle. Nimittäin Cadillacin katon asennus. Muutamaan kertaan mittasimme tallin lattiaa, että auto varmasti mahtuu sinne sisään. 
Katto oli ihan valmis paketti, joka piti vain laittaa apikoilleen, mutta kuten aina jos asia kuulostaa yksinkertaiselta se ei sitä ole. Tässä tapauksessa puuttui naulauslistaa muutama metri, katto tuli niin pinkeeksi aina välillä että sen kiinnisaaminen oli todellinen operaatio, johon tarvittiin luovia keinoja. Mutta kuten aiemminkin, on ihan hirmu mahtavaa nähdä, kuinka tällaista toteutetaan. Seuraavalla kerralla saan jo auttaa enemmänkin. 😁 Nyt olin työkalujen ojentaja ja seuraneiti. Muutaman tereen ompelin ja roikuin katossa, että saataisiin se kiinni.

Laitettiin vähän liinoja, että saatiin katto paikoilleen.


Minä ja Amerikan kaunotar 😍

Se oli sitten tässä, onneksi vain tällä erää. Koululla odottelee muutama homma, jotka pitää saada valmiiksi, mutta palaan kyllä Grips Garagelle vielä harjoittelemaan.
 Sovimme mentorin kanssa, että jään kesätauolle (lue koululle) ja palaan näihin ympyröihin sitten lomien jälkeen. On kyllä ollut ihan huikea kokemus ja olen mentorille ikuisesti kiitollinen tästä paikasta ja varsinkin siitä, että saan vielä tulla toisellekin jaksolle tänne oppimaan. 😍

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tervetuloa Blogiini!